Ομάδα: Καββαδία Μαγδαλένα

                ● Μπρούσαλη Ηλέκτρα

 

Τίτλος: Ας εξοικονομήσουμε ενέργεια!

Περίληψη: Στο σχέδιο αυτό του μαθήματος θα ασχοληθούμε με θέματα ενέργειας και ειδικότερα  με την εξοικονόμηση της με σκοπό την προστασία του περιβάλλοντος.

Τάξη: ΣΤ’ Δημοτικού

Γνωστικό αντικείμενο: Φυσική ΣΤ Δημοτικού, «Ερευνώ και ανακαλύπτω»

Θεματική ενότητα: «Οικονομία ενέργειας»

Σύνδεση με το Α.Π.Σ.: Το σενάριο εντάσσεται στο μάθημα των Φυσικών της Στ΄ Δημοτικού  και συμβαδίζει με το Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών του μαθήματος της Φυσικής της Στ΄ τάξης του Δημοτικού Σχολείου. Επιπλέον σχετίζεται άμεσα με το μάθημα της Γλώσσας μέσω του οποίου διεξάγεται η διδασκαλία.

Διαθεματικές συνδέσεις: Το παρόν σενάριο προσπαθεί να προσεγγίσει διαθεματικά το ζήτημα της οικονομίας της ενέργειας. Πιο συγκεκριμένα εμπλέκεται άμεσα με την περιβαλλοντική εκπαίδευση και την ευαισθητοποίηση σχετικά με τα ενεργειακά προβλήματα, καθώς επίσης και με τα μαθηματικά αφού οι μαθητές καλούνται να προβούν σε κάποιους υπολογισμούς.

Διάρκεια:4 διδακτικές ώρες

Σκοπός-Διδακτικοί στόχοι: Οι διδακτικοί στόχοι που επιδιώκονται να επιτευχθούν μέσω του συγκεκριμένου εκπαιδευτικού σεναρίου είναι οι εξής:

1.      Γνωστικοί:

·         να καλλιεργήσουν νοητικές δεξιότητες για την αντιμετώπιση προβλημάτων αναπτύσσοντας κριτική σκέψη, δημιουργική φαντασία και ικανότητα επικοινωνίας

·         να αναγνωρίζουν την σημασία του φυσικού περιβάλλοντος και την ανάγκη της εξοικονόμησης των φυσικών πόρων

·         να αναπτύξουν πρωτοβουλίες για την προστασία του περιβάλλοντος και τη διαχείριση των φυσικών πόρων.

·         διαμόρφωση ορθής στάσης εκ μέρους των παιδιών για την οικονομία της ενέργειας.

2.      Ανάπτυξη ομαδικού πνεύματος:

·         να αναπτύξουν πνεύμα συνεργασίας

·         να λειτουργούν ως ομάδα

·         να είναι σε θέση να καταμερίσουν τις εργασίες στα πλαίσια μιας ομαδικής εργασίας.

3.      Λειτουργικοί:

·         να μπορούν να αναζητούν πληροφορίες στο ∆ιαδίκτυο και σε άλλες πηγές (δηλαδή, να χρησιμοποιούν τις δυνατότητες των νέων τεχνολογιών για να συλλέγουν δεδομένα )

·         να επεξεργάζονται δεδομένα ηλεκτρονικά

·         να φτάνουν σε αποτελέσματα.

 

 

4.      Εκπαιδευτικοί:

·         Να αναφέρουν οι μαθητές επιχειρήματα για την αναγκαιότητα της οικονομίας στη χρήση της ενέργειας

·         Να αναφέρουν οι μαθητές τρόπους, με τους οποίους μπορούμε να συμβάλλουμε στην εξοικονόμηση της ενέργειας

 

 

Παιδαγωγικές αρχές-Μέθοδοι: Το όλο εγχείρημα στηρίζεται στις αρχές του εποικοδομισμού και ειδικότερα στις κοινωνικοπολιτισμικές θεωρίες του Βιγκότσκι και των απογόνων του  όπου με βάση την ομαδική διερεύνηση διεκπεραιώνεται με αποτελεσματικό τρόπο η διδασκαλία λαμβάνοντας υπόψη τις αλληλεπιδράσεις στα πλαίσια της ομάδας. Επίσης η διδασκαλία στηρίζεται στις αρχές της ομαδοκεντρικής διδασκαλίας.

 

 

Δραστηριότητες με αξιοποίηση του διαδικτύου:

 

1η ώρα: Η εισαγωγή στο θέμα γίνεται με την παρακολούθηση ενός βίντεο από αντίστοιχη ιστοσελίδα(http://video.aol.com/video-detail/-/46680568/?icid=VIDURVHOV02). Οι μαθητές αφού παρακολουθήσουν το βίντεο ανταλλάσουν σκέψεις και απόψεις κατά ομάδες. Στη συνέχεια επισκέπτονται ιστοσελίδα με θέμα την οικολογική οδήγηση (http://www.greenpeace.org/greece/137368/137396/138763) και συμπληρώνουν το 1ο φύλλο εργασίας, που αναφέρεται στα φιλικά προς το περιβάλλον αυτοκίνητα. Έπειτα επισκέπτονται τη σελίδα http://www.cres.gr/kape/kidsol/steps/1.htm και διαβάζουν τον δωδεκάλογο για την εξοικονόμηση ενέργειας και καταγράφουν στο φύλλο εργασίας τις σημαντικότερες κατά τους μαθητές συμβουλές.

 

            2η ώρα: Δίνεται στους μαθητές το 2ο Φύλλο Εργασίας και τους ζητείται να περιηγηθούν σε συγκεκριμένες ιστοσελίδες αλλά και να αναζητήσουν πληροφορίες σε μηχανή αναζήτησης με βάση λέξεις κλειδιά (οικονομία ενέργειας, ενεργειακό πρόβλημα). Στη συνέχεια συμπληρώνουν τις αντίστοιχες ασκήσεις, που έχουν δημιουργηθεί στο hot potatoes.

 

3η ώρα: Οι μαθητές επισκέπτονται την ιστοσελίδα(www.energolab.gr) και συλλέγουν πληροφορίες αλλά και παίζουν το παιχνίδι με θέμα την εξοικονόμησης ενέργειας, παράλληλα επισκέπτονται την παρακάτω ιστοσελίδα

 http://www.cres.gr/energy_saving/Ktiria/electrikes_syskeves_simansi.htm και από τις επιλογές της αριστερής μπάρας επιλέγουν και βλέπουν πληροφορίες σχετικά με την ενεργειακή κατανάλωση των οικιακών συσκευών.  Στη συνέχεια επισκέπτονται την ιστοσελίδα του wwf(http://www.wwf.gr/footprint/ ) και μέσω της κατάλληλης επιλογής υπολογίζουν το ενεργειακό τους αποτύπωμα. Τέλος συμπληρώνουν τις αντίστοιχες ασκήσεις στο φύλλο εργασίας.

 

            4η ώρα: Η κάθε ομάδα παρουσιάζει στις υπόλοιπες ομάδες τα φύλλα εργασίας που έχει συμπληρώσει και γίνεται διάλογος και ανταλλαγή απόψεων πάνω στο θέμα. Στο τέλος οι μαθητές εκτυπώνουν το «ενεργειακό φιδάκι» και παίζουν.

 

     Βιβλιογραφία:  

·         Σχολικό βιβλίο, «ΦΥΣΙΚΑ» ΣΤ’ ∆ημοτικού Ερευνώ και Ανακαλύπτω, εκπαιδευτήρια Ελληνογερμανική Αγωγή, ΟΕ∆Β Αθήνα