Τίτλος εργασίας

 

 

 «Γνωρίζουμε καλύτερα τα γεωγραφικά διαμερίσματα της Ελλάδας»

 

Ονοματεπώνυμα:  Ιατράκη Ειρήνη – Καλυκάκη Καλλιόπη

 

Περίληψη: Αφορά στη διδασκαλία του μαθήματος της μελέτης του περιβάλλοντος για τη γνωριμία των μαθητών με τα γεωγραφικά διαμερίσματα της Ελλάδας και την εμπέδωση αυτών μέσα από το διαδίκτυο. Θέλουμε μέσα από συγκεκριμένες δραστηριότητες να καλυφθούν οι στόχοι του αναλυτικού προγράμματος και οι μαθητές με διαδραστικό τρόπο να ασχοληθούν με το συγκεκριμένο αντικείμενο μάθησης.

Παράλληλα με τα φύλλα εργασίας θα μπορέσουν να εξασκηθούν, εμπεδώνοντας έτσι τις προσφερόμενες πληροφορίες.

 

Τάξη:   Δ’ δημοτικού

 

Γνωστικό αντικείμενο: Μελέτη του περιβάλλοντος

 

Θεματική Ενότητα: «Ελλάδα - Η χώρα μας (τόπος)»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
Ø    Σύνδεση με το Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών

 

 Το μάθημα αυτό ανήκει στο γνωστικό αντικείμενο της μελέτης του περιβάλλοντος στη θεματική ενότητα « Ελλάδα – Η χώρα μας». Στόχος είναι οι μαθητές να γνωρίσουν τα γεωγραφικά διαμερίσματα της Ελλάδας και να παίξουν πάνω σε αυτά στο διαδίκτυο εμπεδώνοντας τα. Μπορεί ακόμα να συνδεθεί με το μάθημα της γεωγραφίας της πέμπτης δημοτικού στα πλαίσια της διαθεματικότητας.

 

 

 

Ø    Διαθεματικές Συνδέσεις

 

Θα μπορούσε να συνδεθει με το μάθημα της Γεωγραφίας που συναντάμε σε μεγαλύτερες τάξεις αλλά και με το μάθημα της Ιστορίας βλέποντας την ιστορία και τον πολιτισμό κάθε τόπου της Ελλάδας. Σε συγκεκριμένη δραστηριότητα φαίνεται η διαδρομή της Ελλάδας στο πέρασμα των χρόνων (από ποια γεωγραφικά διαμερίσματα ξεκίνησε και πώς σχηματίστηκε τελικά ο χάρτης της Ελλάδας).

 

 

Ø    Διάρκεια

 

Η όλη ενασχόληση με το παραπάνω θέμα, απαιτεί 2 διδακτικές ώρες. Στη μία από αυτές, ο δάσκαλος θεωρητικά και με την αυτενέργεια του παιδιού, προσεγγίζει το θέμα σφαιρικά και στην επόμενη διδακτική ώρα οι μαθητές επαληθεύουν τις γνώσεις τους μέσα από τα φύλλα εργασίας ελέγχοντας με τον τρόπο αυτό αν τα έχουν εμπεδώσει πλήρως.

 

 

Ø    Διδακτικοί στόχοι…

 

 

      Οι μαθητές

 

·        Να διαβάζουν ένα γεωμορφολογικό χάρτη

 

·        Να εντοπίσουν βασικά γεωγραφικά χαρακτηριστικά των γεωγραφικών διαμερισμάτων

 

·        Να προσεγγίσουν τις έννοιες ηπειρωτικό και νησιωτικό διαμέρισμα και να προσδιορίσουν τις ομοιότητες και τις διαφορές τους

 

·        Να συνδεθεί το μάθημα της μελέτης του περιβάλλοντος με το μάθημα της ιστορίας για να δουν και να κατανοήσουν οι μαθητές την σταδιακή με το πέρασμα των χρόνων και των ιστορικών καταστάσεων προσάρτηση των συνόρων.

 

 

 

Ø          Παιδαγωγικές αρχές και διδακτική προσέγγιση

 

Στόχος όλης αυτής της διαδικασίας είναι, ο μαθητής να κατακτήσει τη γνώση, με τη δική του καταβολή προσπάθειας.

Αυτή είναι η λεγόμενη, αυτενέργεια. Αφού λοιπόν το μάθημα στηρίζεται σε μαθητοκεντρικό και όχι δασκαλοκεντρικό πρότυπο, μιλάμε για ένα μη κατευθυνόμενο μάθημα που γίνεται από το μαθητή για το μαθητή.

 

 

 

 

Αυτό απαιτεί:

Ø     Καλή προετοιμασία του μαθήματος εκ μέρους του διδάσκοντος (πορεία, επικοινωνιακό υλικό, κατανομή ρόλων - ομάδων).

                       

Ø     Αποφυγή του δασκαλοκεντρικού προτύπου και εφαρμογή της ευρείας συνεργασίας κατά ομάδες. Ο μαθητής είναι στο επίκεντρο.

 

Ø     Αξιοποίηση της ενεργητικής μάθησης ΅έσω της διερεύνησης και της ανακάλυψης. (διαδίκτυο)

 

Ø     Συνεχή, σχεδόν εξαντλητική αξιοποίηση των χαρτών και στον χωρίς υπερβολές σχεδιασμό τους από τους μαθητές.

 

Ø     Συσχετισμό των επιμέρους τομέων του μαθήματος της Γεωγραφίας (Φυσική Γεωγραφία, Ανθρωπογεωγραφία), ώστε να επιτυγχάνεται η ολιστική προσέγγιση των θεμάτων διδασκαλίας.

 

Ø     Αξιοποίηση της τεχνολογίας για την αναζήτηση πληροφοριών που σχετίζονται ΅ε γεωγραφικά θέματα (υπολογιστής-διαδίκτυο).

 

Ø     Σχεδιασμό δραστηριοτήτων που να διευκολύνουν τη σύνδεση του μαθήματος της Γεωγραφίας ΅ε άλλα μαθήματα (Ιστορία, Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή, Μουσική, Εικαστικά, Μαθηματικά, Γλώσσα κτλ).

 

Ø     Οργάνωση ομαδικών συζητήσεων στην τάξη, συνεντεύξεων κτλ. για θέματα που σχετίζονται ΅ε το περιεχόμενο του μαθήματος, ώστε οι μαθητές να ασκηθούν σε δεξιότητες επικοινωνίας και συνεργασίας (κανόνες διαλόγου, προσεκτική ακρόαση, επιχειρηματολογία, έκφραση και σεβασμός αντίθετης άποψης, καταμερισμός εργασίας, ανάληψη κάποιας υπευθυνότητας κτλ).

 

Ø    Επισκέψεις σε χώρους που σχετίζονται ΅ε το μάθημα της Γεωγραφίας (π.χ. Αστεροσκοπείο, Μετεωρολογική Υπηρεσία, κτλ).

 

 

 

Ø    Δραστηριότητες

 

 

Δραστηριότητα 1η: Χωρίζουμε τους μαθητές της τάξης σε ομάδες, η καθεμία από τις οποίες θ’ αναλάβει κι ένα διαφορετικό νομό στο χάρτη της Ελλάδας. Η κάθε ομάδα επιλέγει την παρακάτω διεύθυνση http://www.in.gr/agro/Mapp.swf  και οι μαθητές ξεκινούν να περιηγούνται στο διαδραστικό χάρτη της Ελλάδας ψάχνοντας ποτάμια, λίμνες, ακρωτήρια, βουνά και νησιά σε κάθε γεωγραφικό διαμέρισμα της Ελλάδας.

 

Ο διδακτικός στόχος της προαναφερθείσας δραστηριότητας είναι οι μαθητές να εντοπίσουν μόνοι τους, με αυτενέργεια, βασικά γεωγραφικά χαρακτηριστικά των γεωγραφικών διαμερισμάτων.

 

 

Δραστηριότητα 2η :  Με τον ίδιο τρόπο που έχουμε χωρίσει τους μαθητές σε ομάδες θα δουλέψουν και τη συγκεκριμένη δραστηριότητα. Οι ομάδες θα πρέπει να εντοπίσουν πάνω στο χάρτη τους νομούς και τις πρωτεύουσες τεσσάρων γεωγραφικών διαμερισμάτων καθώς και τις μεγαλύτερες πόλεις αυτών.

 

Έτσι, παράλληλα με τον προηγούμενο διδακτικό στόχο, οι μαθητές μαθαίνουν να διαβάζουν το γεωγραφικό μας χάρτη.

 

 

 

 

Παραπέμπουμε τους μαθητές στο φύλλο εργασίας στην άσκηση 1 και κατόπιν στην άσκηση 2!

 

Δραστηριότητα 3η: Χωρίζουμε τους μαθητές και πάλι σε 4 ομάδες. Η κάθε ομάδα επιλέγει την παρακάτω διεύθυνση http://hellas.teipir.gr/general/ellas.htm  και οι 2 πρώτες απ’ αυτές θα επιλέξουν ένα ηπειρωτικό μέρος της Ελλάδας. Οι άλλες 2 θα επιλέξουν ένα νησιωτικό μέρος αυτής και εναλλάξ οι ομάδες αυτές θα συγκρίνουν ένα ηπειρωτικό κομμάτι της Ελλάδας μ’ ένα νησιωτικό.

 

Ο διδακτικός στόχος που ικανοποιείται με αυτή τη δραστηριότητα είναι ότι οι μαθητές μας προσεγγίζουν τις έννοιες ηπειρωτικό και νησιωτικό διαμέρισμα και εντοπίζουν ομοιότητες και διαφορές τους.

 

 

Παραπέμπουμε τους μαθητές στο φύλλο εργασίας στην άσκηση 4!

 

Δραστηριότητα 4η:Πατήστε την παρακάτω διεύθυνση για να δείτε και να γνωρίσετε με πιο ξεκάθαρο τρόπο τα γεωγραφικά διαμερίσματα της Ελλάδας

 

http://geogr.eduportal.gr/maps/diam_gr/maps.htm

http://geogr.eduportal.gr/maps/hellas_history.htm

 Η παραπάνω διεύθυνση είναι για να συνδυαστεί η διδακτική αυτή ενότητα με το μάθημα της ιστορίας.

Έτσι, οι μαθητές είναι σε θέση να διαβάζουν το γεωμορφολογικό χάρτη της Ελλάδας και κατά συνέπεια  να μάθουν τα διαμερίσματα ακόμη πιο εύκολα.

 

 Παραπέμπουμε τους μαθητές στο φύλλο εργασίας στην άσκηση 3!

 

Δραστηριότητα 5η (προαιρετική):Για να παίξετε με τους νομούς της Ελλάδας κάντε κλικ στην παρακάτω διεύθυνση:

 

http://geogr.eduportal.gr/games/MATHSTATES.htm

http://geogr.eduportal.gr/askhseis/gr_thesi_syn/cross.htm

http://geogr.eduportal.gr/askhseis/nomoi/geotrace.htm

 

 

Ø    Αξιολόγηση

 

Μέσα από τα φύλλα εργασίας στο παράρτημα, θα επέλθει και η αξιολόγηση της παρούσας μεθόδου διδασκαλίας (μέσω διαδικτύου). Μέσω αυτών, ο δάσκαλος θα αντιληφθεί κατά πόσο οι μαθητές του έχουν εμπεδώσει ή όχι την ύλη που διδάχτηκαν.

 

 

 

 

 

Ø    Βιβλιογραφία

 

http://www.eduportal.gr

http://hellas.teipir.gr/general/ellas.htm

http://www.in.gr/agro/Mapp.swf

Το βιβλίο του οργανισμού της ‘Δ δημοτικού «Μελέτη του Περιβάλλοντος»