Η ΜΙΝΩΙΚΗ ΚΡΗΤΗ

 

ΣΥΝΟΨΗ:

Το θέμα του παρόντος σχεδίου μαθήματος είναι η Μινωική Κρήτη και πιο συγκεκριμένα το παλάτι της Κνωσού, η θρησκεία, οι εμπορικές σχέσεις των Μινωιτών καθώς και η σημαντική θέση που κατείχε η γυναίκα στη Μινωική κοινωνία.

 

ΣΤΟΧΟΙ:

Οι μαθητές επιθυμητό και ζητούμενο είναι:

 

 

ΤΑΞΗ: Γ΄ Δημοτικού

ΓΝΩΣΤΙΚΟ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ:  Ιστορία

ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ:  Ο Μινωικός πολιτισμός

ΔΙΑΡΚΕΙΑ: Δύο διδακτικές ώρες

 

ΣΥΝΔΕΣΗ ΜΕ ΑΠΣ ΚΑΙ ΔΕΠΠΣ:

Το σενάριο είναι συμβατό με το ΑΠΣ και ΔΕΠΠΣ καθώς καλλιεργεί την ανακαλυπτική - διερευνητική μάθηση, στοχεύει στην ανάπτυξη της αυτενέργειας και της δημιουργικής φαντασίας σε σχολικές δραστηριότητες και ευνοεί την ομαδοσυνεργατική διδασκαλία.

Προάγει την κριτική ικανότητα και τη συγκριτική θεώρηση των μαθητών όσον αφορά τη θέση της γυναίκας στη Μινωική Κρήτη και την Κλασική Αθήνα.  Επιπλέον, το σενάριο προσπαθεί να παρακινήσει τους μαθητές να προβληματιστούν συζητώντας για τον ειρηνικό τρόπο ζωής των Μινωιτών εν αντιθέσει με την τάση για πολέμους στη σύγχρονη εποχή.

 

Η ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΜΕΘΟΔΟΣ:

Το σχέδιο μαθήματος στηρίζεται στην ερευνητική και ανακαλυπτική διάσταση της μάθησης, στις αρχές της ομαδοσυνεργατικής διδασκαλίας και στη διαλογική προσέγγιση του διδακτικού αντικειμένου. Θα πρέπει να χρησιμοποιηθεί συμπληρωματικά, για εμπέδωση και για διαθεματική επέκταση των όσων έχουν διδαχθεί οι μαθητές στην θεματική ενότητα "Ο Μινωικός Πολιτισμός".

Ο δάσκαλος αρχικά γνωστοποιεί στους μαθητές τους επιμέρους επιδιωκόμενους στόχους του σχεδίου μαθήματος. Η σύσταση των ομάδων καθορίζεται από τους ίδιους τους μαθητές, ενώ ο δάσκαλος παρεμβαίνει σε νέα διάρθρωση σε περιπτώσεις όπου παρατηρούνται πολώσεις στις ομάδες από αμιγώς αδύναμα ή δυνατά μέλη. Οι μαθητές μόνοι τους ερευνούν σε προκαθορισμένους από το δάσκαλο δικτυακούς τόπους και συλλέγουν το υλικό τους. Όποτε κρίνεται αναγκαίο βοηθούμενοι από τον δάσκαλο, ο οποίος διαδραματίζει έναν επικουρικό πια και μεσολαβητικό ρόλο, συμπληρώνουν εν τέλει τα φύλλα εργασίας τους και τα παρουσιάζουν στις υπόλοιπες ομάδες μαθητών.

 

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ:

Οι μαθητές θα κληθούν να πλοηγηθούν στον παγκόσμιο ιστό, να διαβάσουν κάποιες συγκεκριμένες παραγράφους, να παρατηρήσουν εικόνες, να συγκρίνουν στοιχεία και καταστάσεις της σύγχρονης ζωής με αυτή της Μινωικής εποχής και να κατανοήσουν το γενικότερο κλίμα της εποχής, ώστε να είναι σε θέση να συμπληρώσουν το φύλλο εργασίας και κάποιες δραστηριότητες στο πρόγραμμα hot-potatoes που θα τους ζητηθεί στο τέλος.

  1. Θα επισκεφτούν την ιστοσελίδα http://www.ime.gr/chronos/02/crete/gr/economy/index4.html

και αφού διαβάσουν την πρώτη παράγραφο θα συμπληρώσουν τη λίστα των ανταλλάξιμων προϊόντων στο πρόγραμμα hot-potatoes. Συμπληρωματικά μπορούν να απαντήσουν σε κάποιες ασκήσεις στο http://users.thess.sch.gr/tsimoulis/askhseis-on-line/minoiki-kriti/index.htm .

  1. Θα παρατηρήσουν εικόνες από τις ιστοσελίδες http://www.explorecrete.com/greek/Knossos3-GR.html, http://www.explorecrete.com/greek/Knossos4-GR.html, http://www.explorecrete.com/greek/Knossos5-GR.html, http://users.ach.sch.gr/pchaloul/epokhi-halkou/krete/toihografies.htm και ομαδικά θα βγάλουν συμπεράσματα για τον ειρηνικό τρόπο ζωής των Μινωιτών.
  2. Θα δούνε φωτογραφίες από γυναίκες της εποχής στην ιστοσελίδα http://www.ime.gr/chronos/02/crete/gr/society/index3.html και θα διαβάσουν ένα ανάλογο κείμενο από το http://www.ime.gr/chronos/02/crete/gr/religion/index.html. Έπειτα θα ενημερωθούν για τη θέση της γυναίκας στην Κλασική Αθήνα από την ιστοσελίδα http://www.ime.gr/chronos/05/gr/society/index.html και από το χρονολόγιο  του Υπ. Πολιτισμού http://www.culture.gr/war/index.jsp, ώστε να αντιληφθούν τη θέση της γυναίκας στη Μινωική κοινωνία συγκριτικά με αυτή στην Κλασική Αθήνα. Τέλος οι ομάδες θα συζητήσουν μεταξύ τους απόψεις και ιδέες τους πάνω στο θέμα, καταγράφοντας τες σε ένα μικρό κειμενάκι.
  3.  Θα επισκεφτούν τις 5 «πανοραμικές φωτογραφίες» από το  http://www.explorecrete.com/greek/Knossos-GR.html. Στη συνέχεια θα κληθούν μέσα από το πρόγραμμα hot-potatoes να αντιστοιχήσουν φωτογραφίες με τους ανάλογους χώρους στο παλάτι της Κνωσού.

 

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ:

Αξιολόγηση από το δάσκαλο της όλης μαθησιακής διαδικασίας και προσπάθειας θα επιχειρηθεί αρχικά να πραγματωθεί μέσω των φύλλων εργασίας και αυτοαξιολόγηση από τους μαθητές μέσω των διαφόρων δραστηριοτήτων και ασκήσεων στο πρόγραμμα hot-potatoes. Μέσα από τη συζήτηση των μαθητών, μετά το τέλος της ερευνητικής διαδικασίας στο διαδίκτυο, μπορούν  επίσης να εξαχθούν από τη πλευρά του δασκάλου κάποια συμπεράσματα για το επίπεδο κατανόησης και συσχέτισης των διαφόρων εννοιών της διδακτικής ενότητας που ερευνήθηκαν νωρίτερα. Ο προφορικός έλεγχος και οι ερωτήσεις σε διαφόρους μαθητές από το δάσκαλο μπορούν επίσης κατά περίπτωση  να βοηθήσουν στην διαδικασία της αξιολόγησης.

 

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:

Σχολικό Βιβλίο, Τετράδιο Εργασιών και Βιβλίο Δασκάλου Γ΄Δημοτικού

http://www.ime.gr

http://www.explorecrete.com

http://www.culture.gr

http://users.ach.sch.gr

http://users.thess.sch.gr